اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابتلای 930 هزار نفر به دیابت و پری‌دیابت در استان اصفهان

مسؤول برنامه پیشگیری و کنترل دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 930 هزار نفر از مردم استان اصفهان مبتلا و یا در معرض ابتلا به دیابت هستند.

ابتلای 930 هزار نفر به دیابت و پری‌دیابت در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، رامش حسین‌خانی صبح امروز در نشست خبری روز جهانی دیابت اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی دیابت، همانند سال گذشته دیابت و خانواده است و در برنامه‌ای پنج‌ساله به دنبال آن هستیم تا به خانواده آموزش دهیم که چگونه از دیابت پیشگیری و در صورت ابتلا از عوارض آن جلوگیری کنند.

مسؤول برنامه پیشگیری و کنترل دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر نقش اضافه‌وزن و چاقی در ابتلا به دیابت ادامه داد: 61.25 درصد از جمعیت بالای سی سال استان اصفهان دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند در حالی که میانگین کشوری آمار 59 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ای از سوی تصمیم‌گیران جهت اصلاح شیوه زندگی مردم تدوین شود، در همین راستا نیاز است تا تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش منعقد شود، شهرداری و سازمان ورزش و جوانان می‌توانند برای افزایش تحرک در جامعه برنامه‌ریزی کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌تواند بر تهیه مواد غذایی باکیفیت و سالم نظارت کند.

حسین‌خانی گفت: پایگاه‌های جامع سلامت در سطح محلات خدمات موردنیاز برای تمامی سنین ارائه و برای افراد بالای 30 سال غربالگری سلامت را در قالب اندازه‌گیری قند، چربی و فشارخون به صورت رایگان انجام می‌دهند، تاکنون 52 درصد جمعیت بالای 30 سال استان را تحت پوشش این خدمات قرار داده‌ایم که این آمار باید به 100 درصد برسد.

مسؤول برنامه پیشگیری و کنترل دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که 38 درصد افرادی که به پایگاه‌های سلامت مراجعه کرده‌اند از ابتلا به دیابت بی‌اطلاع بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص قند خون ناشتا (FBS) افراد با قند خون کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در گروه سالم و افراد با قند خون 126 و بیشتر به عنوان فرد دیابتی دسته‌بندی می‌شوند.

وی عنوان کرد: افراد با قند خون 101 تا 125 در دسته افراد پری‌دیابت (دیابت مرزی) قرار می‌گیرند، آمار افراد پری دیابتی در استان اصفهان 19 درصد است و این افراد ممکن است در آینده به دیابت مبتلا شوند و در این گروه از افراد نیاز است تا کنترل وزن جدی‌تر گرفته شود.

حسین‌خانی یادآور شد: در مجموع 930 هزار نفر از مردم استان اصفهان مبتلا و یا در معرض ابتلا به دیابت هستند و این یعنی قریب به یک میلیون نفر در معرض نابینایی، سکته قلبی و عوارض دیگر هستند که از این آمار 30 درصد تحت پوشش و 40 درصد بیمار کنترل‌شده هستند.

الهه ایزدی‌خواه اظهار کرد: 21 کلینیک تخصصی در استان اصفهان داریم که در آن‌ها خدمات عمومی و تخصصی به مبتلایان ارائه می‌شود، مبتلایان نباید منتظر عوارض برای پیگیری درمان باشند چرا که بسیاری از عوارض دیابت ناگهانی و بدون نشانه قبلی هستند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که هر 20 ثانیه در دنیا یک قطع عضو انجام می‌شود، تصریح کرد: بعد از سوانح رانندگی قطع عضو ناشی از ابتلا به دیابت دومین علت قطع عضو است و زخم پای دیابتی یکی از عوارض این بیماری محسوب می‌شود و به همین دلیل به دنبال ایجاد کلینیک تخصصی برای درمان این بیماران هستیم.

هزینه هر بیمار دیابتی از 130 تا 1300 دلار در ماه

محمدعلی عطاری رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت اصفهان نیز در این نشست تصریح کرد: هزینه هر بیمار دیابتی در ماه 130 دلار است که اگر نیاز به خدمات دیالیز داشته باشند این هزینه 10 برابر و در صورت نیاز به جراحی‌های قلب 20 برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: از خیران خواهشمندیم به جای کمک به هزینه‌های درمان در زمینه پیشگیری هزینه کنند که اقدام در این حوزه بسیار کارآمدتر خواهد بود.

دیابت همیشه علامت ندارد

علی کچویی نیز در تشریح دلایل لزوم توجه به افراد در معرض دیابت عنوان کرد: کمتر از یک سوم بیماران مبتلا به دیابت نوع دو علائمی مانند پرادراری و پرنوشی را دارند و این بیماری مرموز است، 18 درصد افراد بالای سی سال استان پری دیابتی هستند که 25 تا 50 درصد این افراد در پنج سال آینده به دیابت خواهند شد.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به این که 12 درصد جمعیت استان دیابتی هستند، اضافه کرد: علت اصلی دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی است که در کنار عواملی مانند رژیم غذایی غیرمناسب، کم تحرکی و استرس فرصت بروز پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: مطالعه‌ای در شهر تهران نشان داده سالانه 4 درصد افراد سالم به پری دیابت تغییر وضعیت می‌دهند که نشان‌ از لزوم کنترل قند خون در جامعه دارد و در معیاری ساده افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 23 آسیا در معرض اضافه‌وزن هستند.

کچویی اظهار کرد: قند خون در خانم‌های باردار نباید از 92 بیشتر شود و افرادی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند در دوران پس از آن نیز مستعد ابتلا به دیابت هستند، ابتلا به دیابت بارداری باعث چاق شدن نوزاد در رحم شده و زایمان را دشوار خواهد کرد.

انتهای پیام/63113/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول